Voksenuddannelse nr. 118 – oktober 2016

Ministeren om gymnasiereform: »Jeg ønsker et stærkere hf«

”Et stærkere hf skal løse problemerne med et for stort frafald. Mere virkelighedsnære erfaringer og professionsrettede forløb skal ind på uddannelseslinjerne. De, som vil videre på de lange videregående uddannelser, skal have en stærkere ballast,” fortæller mini­steren for Børn, Undervisning og Ligestilling, Ellen Trane Nørby.

Læs mere

Nu ruller Niels Brocks nye matematiklaboratorium

En ny satsning på matematikområdet skal være med til at hæve Niels Brocks evne til at løfte HHX-elevernes matematikkarakterer.

Læs mere

Hf kommer styrket gennem reform

Der er mange muligheder og meget godt i den nye reform. Vi skal dog virkelig holde fast i, at hf-uddannelsen er ligestillet med de 3-årige gymnasiale uddannelser, siger formand og næstformand for VUC Lederforeningen.

Læs mere

Kommende faglærte har brug for start med fokus på praksis

Flere skal vælge den faglærte vej de kommende år. Det er der bred enighed om blandt politikere og andre meningsdannere. Der er dog endnu ikke samme opbakning fra dem, det hele handler om, nemlig både de helt unge, de lidt ældre unge og de voksne.

Læs mere

Erhvervsskolerne ønsker flere elever – vi skal give dem flere kvalificerede elever

Erhvervsskolerne ønsker flere elever. EUD-­reformen handler om, at flere skal gennemføre en erhvervsuddannelse. Her har VUC’er­ne en vigtig rolle. Unge skal opkvalificeres, så de har de nødvendige kvalifikationer til at kunne vælge en erhvervsuddannelse og til at kunne gennemføre den.

Læs mere

HF & VUC – den hemmelige skole

Hvordan arbejder vi på HF & VUC Nordsjælland for at sikre, at vi sammen med andre VUC’er kan træde ud af hemmelighedens skygge og blive en synlig spiller ikke kun uddannelsespolitisk, men også helt konkret, så de unge (og unge voksne) kender os i de geografiske områder, hvor vores skoler ligger?

Læs mere

Pædagogiske udviklingsprojekter og ledelse

Vi har fra tid til anden drøftet det problem, at vi den ene gang efter den anden ser, at vigtige fornyelsesprojekter vedrørende undervisningen hhv. ­organisationen ikke føres igennem til et vellykket resultat.

Læs mere