Voksenuddannelse nr. 116 – april 2016

Hvad ska’ vi nu,  lille hf?

Selvom regeringen nu er kommet med et udspil til reform, så er den ikke løsningen på de udfordringer, der for øjeblikket er synlige i hf med stort fravær og frafald, manglende motivation, kursister med svag faglig og personlig baggrund osv.

Læs mere

Det effektive VUC?

Det er som om kvalitet og effektivitet er blevet ­synonyme. Regeringsmanifester, ministerieanalyser, tilsynsskrivelser og konsulentrapporter bruger ordene i flæng, og da ingen jo taler om at ville det modsatte af kvalitet og effektivitet, må det jo være fordi der er behov for mere af det.

Læs mere

Undervisningseksperimenter og kollegial dokumentation som vej til bedre læringsresultater

Hvad vil det sige at foretage ”små undervisningseksperimenter” med dokumentation og evaluering så kolleger i hele Sprogcenter Midt kan få glæde af dem? Hvad kan være ”et eksperiment” og hvordan beskriver man det på en overkommelig måde? Hvordan kommer man til at tale på en konstruktiv måde om egen og hinandens pædagogiske praksis? Hvordan kan man bruge observationer?

Læs mere

Fra de glade 90’ere til de meningsfyldte 10’ere

For et års tid siden, maj 2015, fik jeg ansættelse som rektor på Nordvestsjællands HF og VUC, men min karriere på VUC startede for mange år siden, da jeg som nyudsprungen kandidat i 1994 fik midlertidig ansættelse på VUC Øresund i Lyngby. Det var de glade 90’ere inden genopretningspakken kom, og det var inden de mange sammenlægninger af mindre VUC’er til større organisationer med direktører og virksomhedstankegang til følge.

Læs mere

Konflikthåndtering for TAP og studievejledere på VUC

En medarbejder fra teknisk service beder nogle kursister om at smide affald i skraldespanden i stedet for på jorden. En studievejleder får en henvendelse fra en kursist, der er kommet i konflikt med en lærer. En leder beder en gruppe af kur­sister om at tage fødderne ned fra møblerne. Alt sammen små eksempler på situationer i hverdagen, som kan føre til misforståelser og konflikter med deraf følgende dårligere trivsel.

Læs mere

En vision fra en nybegynder – VUC om 3 år

Jeg begyndte i arbejdet på Vestegnen HF & VUC d. 1/8 2015, og siden er det gået stærkt. Jeg har brugt tiden på at lære de 200 kolleger på skolen at kende, på at lære samarbejdspartnere og nabo-VUC’er at kende, på at spore mig ind på værdier og historie, på at være bygherre på vores nye byggeri og på at ansætte to nye chefer. Og så skal det da også lige nævnes, at vi har skullet bruge tiden på at skære 9% på driften som følge af Finanslov og politiske forlig.

Læs mere