Voksenuddannelse nr. 112 – marts 2015

HF – en uundværlig legoklods i det danske ungdomsuddannelsessystem

Når hf-uddannelsen lykkes bedst, sker det på en skole, hvor solidt kendskab til hf’erne som kerne-målgruppe og – ja, vi må sige det som det er – hvor en kærlig tilgang til målgruppens uddannelsesmæssige ve og vel er det centrale omdrejningspunkt for hele skolens virke. Alle skal ønske at løfte og at lære!

Læs mere

Et bud på den nye VUC-lærerrolle

VUC Lyngby har siden 2012 i samarbejde med 4 andre VUC ‘er deltaget i projektet ’Nye lærerroller’ med støtte fra Region Hovedstaden. Målet var nedbringelse af fravær og frafald.

Læs mere

FVU-undervisning i praksis – og tilpasset aktuelle behov

Der er et stort behov for fvu-undervisning på virksomhederne. Det har VUC’erne vidst længe, men det har været svært at få kurser op at stå. Artiklen er en personlig beretning om, hvordan det er lykkedes at skabe et lokalt netværk. Netop netværksdannelsen har betydet, at det er muligt for virksomhederne at sende medarbejdere på kursus.

Læs mere

Socialpædagogisk kompetence – relationer rykker!

Kan mere fokus på kursisternes trivsel og udbytte begrænse frafald på VUC? Nu foreligger der et kvalificeret svar baseret på erfaringerne fra et omfattende ­udviklingsarbejde.

Læs mere

HF på vej fremad – i et tilbageblik

Som et led i reformerne af ungdomsuddannelserne er turen nu kommet til hf. Som nøgleord til det udvalg, som UVM vil nedsætte nævnes: den nye hf-uddannelse skal styrke kursisternes motivation, så færre falder fra og flere efterfølgende vil ”læse videre”. Samtidig skal kursisterne have et fagligt bedre udgangspunkt for videreuddannelse end i dag.

Læs mere