Unge skal hjælpes videre

Af Linda Michelle Handrup, kommunikationsmedarbejder Randers HF & VUC

Dårlige karakterer fra 9. klasse kan overvindes med nyt forløb på Randers HF & VUC

Et nyt adgangskrav til erhvervsskolerne er et problem for en række unge mennesker, der gerne vil ind på en erhvervsuddannelse men ikke har de nødvendige karakterer fra 9. klasse. Dem tilbyder Randers HF & VUC et nyt uddannelsesforløb. Målet er både at hjælpe de unge videre med uddannelse og at styrke samarbejdet mellem Randers’ uddannelsesinstitutioner, fortæller Mette Jespersen, der er rektor for Randers HF & VUC.

Forløbet består af dansk og matematik på ­niveau med 9. klasse og afslutter med eksamener, som kan give kursisterne adgang til at søge ind på erhvervsuddannelserne.

Vores lærere har gode erfaringer med at løfte kursister, der kommer med faglige udfordringer, og på vores afdeling for almen voksenuddannelse er vi vant til at undervise på 9. og 10. klasses ­niveau, så vi er glade for at byde ind med det her forløb,« siger Mette Jespersen.

Smidige overgange

I forvejen samarbejder Randers HF & VUC med Nørrevangsskolen for at sikre gode overgange mellem 10. klasse og HF, og på afdelingen for HF-enkeltfag tilbyder Randers HF & VUC fagpakker, der blandt andet kvalificerer til at søge ind på en række businessuddannelser på Erhvervsakademi Dania.

Et godt samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne i Randers er afgørende for at styrke ­byens mange forskellige uddannelser og skabe smidige overgange mellem dem. Det vil vi gerne være med til, og vi ser det som en fælles opgave at få den enkelte godt videre med uddannelse. Vi håber derfor, at vi med dette og eventuelt andre tiltag kan bidrage til at skabe gode overgange også til erhvervsuddannelserne,« siger Mette Jespersen.

Uddannelse redder drømmen

Blandt de kursister, der midt i marts begyndte på et nyt tre måneders 9. klasses forløb på Randers HF & VUC, er Birgitte Kyed. Hun er 27 år og har en del erfaringer bag sig – blandt andet inden for konkurrenceridning, fabriksarbejde og landbrug.

”Jeg har brug for et bevis på, at jeg ikke er dum. Min store drøm er at blive ambulanceredder, og det kræver en ordentlig afgangseksamen fra 9. klasse, som jeg ikke har.”

I 9. og 10. klasse fik hun ikke gode karakterer, og hun mødte ikke op til alle eksamener.

”Mit liv gik mest op i heste den gang, og det kan jeg godt bebrejde mig selv nu. Samtidig har jeg nok altid troet, at jeg var for dum til at tage min drømmeuddannelse, og at jeg ikke ville få flere chancer. Her på Randers HF & VUC har jeg fået en ny chance og en øjenåbner, for jeg kan jo godt, og jeg er jo ikke dum. Jeg havde efterhånden bildt mig ind, at jeg kun var god til dyr, men min drøm er at komme ud i verden og gøre en forskel for andre mennesker.”

Hun oplever en helt anden drivkraft nu end i folkeskolen.

”Nu går jeg i skole, fordi jeg selv har valgt det og har et mål, så jeg gør en stor indsats. Det hjælper også på motivationen, at vi har en fantastisk klasse. Vi er meget forskellige, men vi er gode til at holde sammen, og det bliver ikke spor sjovt at sige farvel til sommer. Samtidig glæder jeg mig til at komme videre med min uddannelse og min drøm.”

Nyt VUC-forløb er en succes

Et nyt uddannelsesforløb på Randers HF & VUC skal på tre måneder kvalificere kursisterne til at søge ind på en erhvervsuddannelse med et niveau i dansk og matematik, der svarer til 9. klasses eksamen.

Der har været en overraskende stor interesse for det nye forløb, fortæller Henrik Hassinggaard, der er studievejleder på skolen.

”På meget kort tid havde vi 23 tilmeldinger, og langt de fleste kommer til at gennemføre med succes. Det er imponerende, for det kræver en stor indsats at indhente hele 9. klasses dansk og matematik på kun tre måneder.”

Helle Qvortrup underviser det nye hold i matematik og oplever, at kursisterne er meget motiverede.

”De arbejder enormt målrettet, fordi de har et klart mål med, hvad de skal bruge forløbet til. Som lærer er det en fed oplevelse at undervise kursister, der i den grad tager fra. Forløbet er ­meget kort og koncentreret, så de ved, at der skal lægges kræfter i her og nu.”

Kursisterne kommer med meget forskellige baggrunde og forudsætninger, men har det til fælles, at de mangler at bestå eksamen i dansk eller matematik eller begge fag fra 9. klasse.

”Mange kommer med dårlige oplevelser fra ­deres tidligere skolegang, så det handler om, at de skal have nogle faglige succesoplevelser. Som lærer er det fedt at se, når de finder ud af, at de godt kan. Forløbet ruster dem til at komme videre i uddannelsessystemet, og det er en spændende opgave at være med til at løfte,” siger Helle Qvortrup.

Opgaven er ikke fremmed for Randers HF & VUC, vurderer studievejleder Henrik Hassinggaard.

”Vi har stor erfaring med at motivere og undervise en bred gruppe kursister, hvor vi også kan rumme dem, som ikke har en uddannelsesvant baggrund.”

Randers HF & VUC vil gentage succesen næste forår og overvejer også at lave et forløb til efteråret for at tilgodese dem, der vil søge ind på en erhvervsuddannelse til januar.

Fra VUC til erhvervsuddannelse: ”Lige hvad jeg havde brug for”

Henrik Nielsen blev smidt ud af folkeskolen i 3. klasse.

Et nyt forløb på Randers HF & VUC kom som sendt fra himlen, fortæller 18-årige Henrik Nielsen. Han blev smidt ud af folkeskolen i 3. klasse og kom så i specialskole og på skolehjem. I nogle år har han drømt om at tage en gymnasial han­dels­eksamen, men hans fortid har bremset ham.

”Jeg mangler min eksamen i dansk fra 9. klasse for at opfylde adgangskravet til at søge ind på Tradium.”

Han gik på Randers Produktionsskole, da hans UU-vejleder fortalte ham om den nye ­mulighed for at tage 9. klasses eksamen i dansk og matematik på tre måneder på Randers HF & VUC.

”Det var lige, hvad jeg havde brug for, men det var også hårdt at komme i gang. Tidligere fulgte jeg slet ikke med i dansk, fordi jeg ikke kunne lide faget og mine lærere. Så da jeg startede her, havde jeg aldrig før prøvet at skrive en dansk stil. Nu har jeg skrevet en på fem sider og fået 7 for den. Det er jeg ret stolt over, for jeg troede jo slet ikke, jeg kunne finde ud af det.”

Større selvtillid

I matematik er han til gengæld på et niveau, der er højere end 9. klasse, så her får han ekstraopgaver, der svarer til et gymnasialt C-niveau.

”Lærerne her på Randers HF & VUC er rigtigt gode til at forklare fagene og tage hensyn til vores forskellige behov. Jeg har rykket mig meget fagligt, og det bedste, jeg tager med videre herfra, er en større selvtillid.”

Nu glæder han sig til at søge ind på Tradium, hvor han forhåbentlig starter efter sommerferien. Senere er hans drøm at videreuddanne sig og få et lederjob.

”Her i starten er det en udfordring for mig at gå i skole igen, men jeg ved, det vil hjælpe mig i sidste ende. Jeg forestiller mig, hvordan mit liv kan blive, når jeg har den uddannelse, jeg drømmer om, og det motiverer mig meget.”